Monday, November 19, 2012

Braces

salam readers.

hai u ols.!
da makan? da minum? eh, ape yang aku merepek ni. hmm. ntahla. mungkin fikiranku tengah kusut skang. tension. ya, lebih tepat begitu. arini rasa macam nak lempang orang je. grrrr..!! as usual..aku memang takde mood arini. nak tau kenape? hah? xnak tau?? oke2. aku tak cite k. hahaha. nampak sangat otak da mereng. lame2 begini boleh jadi gila.! ish..nauzubillah...

emm..ok2. tak payah nak merepek sangatla baya oiii..okla. da tengok tajuk kat atas kan? kan? so, mesti korang da dapat agak ape yang bakal aku ceritakan dalam entry kali ni. oh ya..ya..saya adela pemakai braces..hah?? ok2. jangan buat muke terkujat sangatla ok..saya ni freshie lagi dalam dunia "gigi besi" ni. eheh. sejak bila?? oh baru setahun jagung. tapi belum setahun la. dan bukan juga jagung. saya adalah manusia biasa yang punya hati dan perasaan. eh..ok2. stop membebel.

mehla aku share camne pengalaman aku pakai braces ni dulu.


ekceli da lame giler kot nak pkai besi ni. tapi baru skang ongkosnya cukup dong..psstt..padahal hutang. eheh.

okla. oleh kerana da lame pasang niat nak pkai braces, aku pun search google cari klinik2 yang menawarkan dengan harga aku mampu milik. eh, kejap saya kejap aku..ahhh..AAK?? adeakukesah?? hehehe. okela..oleh kerana time tu aku praktikal kat meru, klang..so aku pun google la kat area sane. da dapat no fon aku pun call tiap2 klinik ni tnye.

A: "emm..assalamualaikum kak..ni nak tanya lau saya nak pasang braces camne ae?"
N: :waalaikumsalam dik, ok..mula2 adik kena datang cni la untuk proses consultancy, then doc akan periksa gigi adik and decide samada kena cabut atau tak..then baru proceed."
A: "oh, lau cenggitu sabtu ni bleh la saya datang sana? bukak sampai kul bape ye??"
N: "boleh dik..tapi datang sebelum kul 1 ye...sebab ari sabtu half day."
A: "ok kak. bayaran dia macam mane ae??"
N: "kat cni nak pasang braces 4000 dik..tapi lum kire kos cabut, cuci etc.."
A: "ok kak tq."

haa..camtula lebih kurang dialog aku dengan akak klinik gigi tu. ekceli banyak da klinik yang aku call. tapi sumenye kena g weekdays je. so, oleh kerana klinik ni leh pasang wiken.aku pilih jela.dekat pun dekat.

so, on that day. doc periksa gigi aku, consult aku pumpang pumpang..then dia cuci gigi aku.

selang 2 ari aku datang semula untuk cabut 2 batang gigi atas n bawah.
esoknye lagi 2 batang. perghh..azab betul cabut gigi yang sihat ni. mula2 kne cabut 2 seharian aku tak selera makan. bila orang tanya solan aku rase macam nak lempang2 je. sebab sakit giler. bibir rasa macam bengkak kena gigit semut tauuuk..

then next week nye aku pun pasang la besi kat gigi aku ni.
its only take 45minutes untuk pasang besi ni. doc pasang atas bawah terus. ekelee..tak sakit langsung ok.. lagi sakit ko cabut gigi tauuuk..

tapi..tapi..tapi..
pas sejam dua korang akan mula rase sengal2 and rase pelik sebab ade benda dalam mulut kita. nak makan pun slow je. korang kena makan sume makanan yang lembik2 je macam bubur or sup telooo..haha. cite pasal sup teloo ni memang klaka. malam 2 aku g makan ngan tunang aku kat subang perdana, oleh kerana gigi aku masih sakit sengal2 cmtu aku pun order la sup tello...korang tau, boleh mamat yang amek order 2 gelakkan aku?? ape pelik sangat ke order sup teloo..ish..yang tak bleh blah dengan tunang2 aku skali gelakkan aku..ciss..keju betul!!

haha..nasibla ko baya. sape suh nak pakai braces sangat kan?? eheh.
1st week pakai braces memang rasa susah nak berkomunikasi dengan jelas. rase macam ayam cakap ngan itik je bila ko cakap orang langsung tak paham. haha. sebab mulut kita susah nak tutup and airliur bersembur2 time cakap. hahaha. memang lawak. sampaikan aku naek fedap nak cakap ngan orang. so, aku lebih banyak diam dan diam. hehehe.

pas 3-4 minggu korang akan rase oke je. da bese. and bleh bercakap dengan lancar dan jelasnye. eheh. tapi kan..berat badan aku siyes turun mendadak sejak aku pkai besi ni. dalam 6kilo gak la turun. huhu.da la da keding..makin cekeding aku jadinye..hukhuk..

skang da masuk 4bulan aku pakai besi kat gigi ni. da tak rase pape pun. siap leh makan daging agi u ols.! tapi kena kecik2 kan la. huhuhu..memang tak nikmat langsung makan burger pun kne gune sudu. ehehe..

skang ni every months aku kena check up ngan doc gigi aku kat meru. untuk tukar getah yang kaler2 kat gigi ni. tak sabar nak tunggu next month untuk tukar wayar plak. hohoho..
pilihan getah aku semestinye pink n purple. tapi kan korang. bila lame2 pkai kaler getah ni akan bertukar menjadi kaler makanan yang korang makan. hahaha.

oh lupe plak aku nak ceritakan kosnye..

Cuci gigi - RM60
Cabut gigi -  RM55 sebatang
Pasang Braces - RM1500 deposit
Check up - RM200 sebulan

aku kena bayar RM200 tiap2 bulan sampaila cukup RM4000.

yang lagi best. klinik tempat aku buat braces ni tak skema sangat dengan jadual untuk check up. ikut sukati aku je nak datang bila2. janji every month datang. huhu best2..
bayangkan, dalam masa 2minggu je aku leh pasang terus braces ni. tak payah nak appointment sangat. datang terus leh pasang je. tapi pastikan datang awal la sebab klinik ni sentiasa ramai orang ari sabtu.

so, kepada readers kat luar sana yang berminat nak pakai braces ni jangan takut ok. tak sakit pun. siyes. sakit time cabut gigi tu je. tapi sakit giler la. giler pun tak sakit cmni. hehehe..

ok. cekidautttt!

haa..tengok..skang da xle senyum tutup mulut..kena redha je senyum sampai telingee..

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...