Tuesday, May 31, 2011

tebiu punye hal

hmm...rse cm da lme giler xmengupdate blog ak ni..hukhuk...ketinggalan btul...xpe2..ni blog bkn ahmad albab yg punye...ini ak yg punye...hohoho...*giler*
arini ak nk citerkn pengalaman tebiu (interview) yg ak rse plg happening skali yg pnh ak attend..huhu...but sblm 2 ak nk katakn kt cni bhawasanya spnjg bln mei lps mmg ak bz thap cipan la..g cni g sne..travel cni..travel sne..da mcm2 bende jd dlm sebulan ni...hmm..mmg penat...letih..lenguh...sumela...
hmm...berbalik pd cite ak td...dlm mgu lps ade dua tebiu yg ak attend...first DPLI..2nd KEMAS..ngee...dua ari berturut2 beb..pnt giler..meh ak citer 1st dlu...

DPLI:
ni la pestime i apply n alhamdulillah i dpt pgil smpai tebiu...nk cite punye kelam kabut ak g tebiu ni..dgn muke sememeh sbb demam..ak yg dr t'ganu sbb bercuti bersama keluarga ni pn naekla bus ke kuantan...sbb tmpt nk tebiu nye kt UIAM kuantan...pg lg ak bgun..kul 830pagi gerak g kuantan...penat2...tkut xsmpt je..seb bek sempat smpai jgk...awal sejam ak da terpacak kt dpn bilik tebiu aritu..tgh dok selawat bagai...tbe2 nmpk mmber skola ak dlu...cett...ko kt cni gak ke shima...hukhuk...kire ade ati nk jd cekgu gak la ni...kehkeh...dok borak2 dgn shima tetibe dtg sorg lg minah ni...la...hang ke syikin...rmai btul org nk jd cekgu upenye dak skool ak ni...huhu...borak2 jap...dftr sume...giliran ak pn smpai...ak pn dgn kompiden lebel xbpe tggi ni msuk smbil ketuk pintu...msuk je...

"ok siti nurbaya...sila dtg cni..
cbe awak tgk kertas ni...dan sbutkan no yg sy tnjukkn ni..."

dgn muke kompiden nye ak jwb..."35"

"cbe awk tgk btul2....."
"oopss...6...sori encik...ngee"

huahua..mmg time 2 ak rse nk tempeleng2 je pipi ak ni...adeke xnmpk...xke jauh beno 35 dgn 6 tu...kehkeh..mmg bang-ang nye ak time 2...tp still bt muke kompiden...*lantak*...
dlm 10 minit cmtu je ak tebiu...sume ak jwb dgn kompiden dan suksesnye...kehkeh...dpt la kwn bru...kak ckin dr keratong...blk 2 bf ak amek...naek kete bru...perghh...bau kedai beb...huhu...
pas anta kak cki g masjid...ktrg g lepak2 kt ECM (east coast mall ) smbil menikmati wafel bf ak banje....(msti korg kate...ceh..wafel je ke...kan? kan? kan? )
aah...ak mmg xde selera sgt nk mkn...bf ak beli 4 potong....3/4 sume dia mkn...ak mkn 1 je...sobsob...
xpela...jnji dpt tgk dia..2 pn da ckup...rse kenyang je bl tgk muke bf ak...kehkeh *pedo'oh* bweekk..!

-tamat -

KEMAS:
haa...yg ni nsib baek ade papa (bf adik ak)...pg2 lagi ak da bgun..
kul 715pg papa da terpacak kt dpn umh adik ak...ak pn dgn muke selamber badaknye msuk kete smbil kc salam....adik ak anta ak smpai kete....sblm gerak smpat ak ckp..."dik, jgn jeles...ktrg nk g ngedate ni" *hikhik*
adik ak tarik muke 44...huahua...*jeles r tuh*

smpai sne dlm 745pg...tgk da ramai giler dak2 pkai bju sukan bersama ibu bapa dorg2...
*dalam ati ak ckp....sian ak...solo je...sobsob*
lantakla...ak pn pas siap pkai kasut FIGOS tajaan JIM pn gerak la kt group2 yg pkai bju sukan sume ni..tibe2 ak nmpk sorg minah ni pn solo je...ak pn duk sblh dia smbil bt2 tnye..."hai...awak dr mne? mcm familiar je muke awk ni"....dia pn jwb "dr lipis.." aik...ktne ak jmpe minah ni ae...tnye punye tnye last2 taula ktne ak jmpe dia...dlu ktrg da pnh jmpe time tebiu kt UPM...hukhuk...kuat btul jodoh ak dgn dia...jmpe asyik kt tmpt tebiu je...ngeh3...bl tnye nme....ceh...ala2 name ak jgk..nme dia baiah...stat dr ctula ak rapat dgn dia..berlari skali..tgu tebiu skali...ngumpat org skali....kehkeh...kt ctu jgk ak jmpe akak agkt ak time skola dlu...kak faidz nme dia...asmak pn ade...dak skool ak jgk ni...tp ak xtego pn dia...sbb dia asyik kerut kening je bl pndg ak...mlsla ak nk tego...kehkeh...*lantak*
mule2 ktrg kne isi form sume..pastu siap ukur berat...tggi.. sume...siap ukuran pinggang n punggung pn dia amek tau...*seb bek ak slim melim* huh...riak2...astaghfirullah....
pastu stat la ktrg bt larian amal kt kwsn kempadang perdana 2...jauh gakla...dlm 2.4 km kot...jauh 2..leh smput la...tp ak cool je..sbb ak xlari...ngehee...ak jln2 je...mcm konon2 amek angin la...yg si baiah ni jauh da tgal ak kt blakang...huhu...ak sje je mls lari...nt ak tgal dorg jauh sgt...*geli ketiak* bweekk.!
da siap lari sume ktrg pn tgula giliran nk tebiu...ceh...dia ikut senarai nme la pulak...yg xbest 2 nme ak last skali lak 2....senget btul...pnat ak tgu...smpai rse nk tdo je...tp nsib baekla panel yg tebiu ak 2 xnk rht...dia bt stret je utk sume pasukan kuning...(haa..ak dpt pasukan kuning)...hikhik...btul2 da mcm sukan tahunan skola la plak...huhu..ah...xkesahla...jnji cpt abes....msuk je blik panel 2....
nila kembar ak...cik baiah


"wah..nme awk siti nurbaya....sy suke dgr lagu ni" kate panel tersebut
ak pn sengih je cm kerang busuk...
nila tmpt kejadian


"ok skng cite serba sket ttg diri kamu"
potpetpotpet ak introduce diri....
tgh tgu turn tebiu sume ni


"cbe kamu bce doa duduk antara dua sujud"
smbil bt muke bengong.."emm...jap ye..nk pk...emm....bleh kc klu x encik? "
slmber badak je ak mtk klu....kehkeh...
urusetia yg sporting


"ok....rob........"

dgn kompiden nye ak jwb "robbisyrohlisodriwayassirliamri......."
panel 2 da kaw2 ketawakan ak....
ooopss....slah da....hikhik.....

"sori encik...time smyg je sy leh bce dgn lancarnye....skg ni mcm blur..huhu"
"ok2...xpe..."
sblm larian bermule


malu giler dow....tp ade ak kesah? xde pn...*flush muke dlm lubang jamban*

dlm 30min jgkla ak tebiu...dlm kul 3ptg abes...

blk 2 ak mtk tlg sapik razelan amek...huhu...
sje je buli dia....mule2 cm malu gak nk jmpe dia...tp bt muke tmbok jela...stlh hmpir 7 thun xjmpe dia...kehkeh...lawak2..borak2 dlm kete...

"oit..mule2 ak nk mtk mf ni...sbb ak masyam giler..bru abes blari.."
"oh...xpe2...ko tebiu ape ni? belari sgale"
"oh..ak msuk acara sukan tahunan...nk jd telit (atlit) la katakan...huahua"
"ko bia btul..!"
"btulla...ko jgn pndgn kulit dgn tulang ak je...haaaa"
ngeh2...

pas dia anta ak kt umah adik ak...ak pn ckp tq sume...dia pn blk...ralat jgkla sbb xsmpt nk banje dia mkn...dala free2 je ak naek kete dia....huhu...ala..bila lg nk buli dia kn....kuikui...
ptg 2 jgk ak naek bus ke KL dlm kul 6ptg...smpai KL tepat kul 10 mlm...blk putrajaya bf ak tlg anta...huhu...pnt mmg pnt...tp...ak rse nila pengalaman tebiu plg happening n sempoi yg pnh ak attend...

-tamat-
p/s: thanks a lot to adik ak, papa, sapik razelan, baiah, kak faidz...sbb da byk tlg ak....spesel thanks to encik sayang jgk sbb byk bersusah utk org..ngee...^_^

Thursday, May 19, 2011

aku insan biasa


lately ak realized ak adalah:

  • seorang yg sensitif
  • seorang yg cepat marah
  • seorang yg mengongkong
  • seorang yg kuat cemburu
  • seorang yg cpt pk negatif
  • seorang yg cpt putus asa


hmm...sume sikap 2 sumenye negatif....ak xsuke...xtau nape skng ni ak sllu rse cmtu..d mne silapnye? bleh ke lau ak slahkan hormon ak yg xstabil skng ni atau salahkn takdir?? hmm...ak lelah...penat...letih dgn sume dugaan yang ak terpakse hadapi..

Ya Allah...tlgla ringankan beban hamba Mu ini...ak redha..ak sedar ak tidak sempurna utk dpt lebih drpd yg Engkau berikan...


kamon baya..! jgn mudah give up..!

OMG !! i org pertama yang tahu??


pas lunch td...dlm kul 1.15 ptg..ak dpt sms berbunyi :


"u..tgh lunch ke?"


ak pn jwb...


"i bru je abes lunch ni..nape u?"


then hp i berdering...trutt...trutt...
smbil lintas jln ak jwb...


"u..bz ke? i nk kctau u sumtin ni...huhu"


"ape u?"


"i nak tamatkn zaman bujang i insyaAllah bln sebelas ni..ngee"


"wat? OMG! jelesnye i!"


hmm...2la antara dialog ak dgn pemanggil tersebut..
mak ai...punyela ak jeles...dgr beliau da nk kawen...
uwauwa...tbe2 ak rse sedih semacam...
perasaan cmpur baur...sedih...gmbira..terharu...jeles pn ade...
hmm...mgkn da smpai seru dia kot...
xpela...ak kne lepaskn dia...mse dia da smpai...
semoga dia bahagia bersama pasangannye....amin...


p/s: sblm ltk fon smpt ak suh dia doakan ak lak cpt2 kawen...hikhik :p

Wednesday, May 18, 2011

bila perempuan emo??


"pompuan xkan emo kalo dia xde perasaan cinta & sayang terhadap pasangannye…
bile perasaan cinta & sayang tu ada, mmg keadaan begitu akan berlaku…
pe pun yg berlaku, pe pun masalah, mana pasangan dia pegi, pe yg pasangan dia wat, sakit pening, susah senang, suka duka & etc…memang dia (pompuan) nak tau dan memang seboleh2nye dia (pompuan) nak jd yg pertama yg tau dulu sebelum orang lain…
pada lelaki, mungkin tu sume hanye perkara kecik…tapi tidak pada pompuan…
jika benar lelaki tu benar2 menyayangi, merindui, mengasihi, mencintai pasangannye…pasti lelaki tu akan tau pe yg perlu dia wat utk menjaga hubungan, perasaan & ati pasangan dia…pasti lelaki akan tau apa tanggungjawap dia bile diri nye sudah ada insan yg tersayang…

tapi…

bile perasaan sayang & cinta tu da xde atau semakin berkurangan lantaran ati nye (pompuan) seringkali d lukai d sakiti & etc, mungkin perasaan emo tu xkan ada lagi…segala2nye akan menjadi dingin…keadaan hubungan pula akan menjadi semakin hambar…
selalunye majority pompuan ni bile dua tiga empat kali hatinye d lukai d sakiti & etc, insyaAllah pompuan akan tetap terima & memaafkan pasangannye…
tapi jika seringkali berlaku lagi dan lagi dan lagi…hmmm, kite sendiripun pasti tau camne rasa nye hati kite jika hati kite ni seringkali d sakiti d lukai kannnn…."





kata2 kt atas ni ak jmpe dlm slh stu laman chat ttg cinta...
hmm...sgt menarik...
kne sgt dgn diri ak...
laki ni kdg2 mcm sje xnk phm ati pmpn...
sbnrnye ape yg pmpn nk cumela perhatian dr lelaki...
pmpn sntiasa mahu dibelai...di manje....di syg...di cintai...
mcm ak....sume pmpn pn rse bende yg sama...
cume kdg2 pmpn akan jd terlalu emosional..(mcm ak la 2)..
wlu apepun...
wahai lelaki2 di luar sne...
kami (perempuan) hanya akan begini bl da btul2 sygkan kamu (lelaki)..
percayala....
kami juga xnk jd cmni.....cme..
bl da syg......
kami emo......

p/s: en.syg...mfkan org..org xsengaje..:(

Wednesday, May 11, 2011

makan secara sihat

KITA berpantang dan mengawal tabiat makan apabila diserang penyakit. Lebih teruk jika doktor hanya membenarkan kita makan dalam kuantiti sedikit atau makanan tertentu.
Hakikatnya, amalan mengawal tabiat pemakanan selepas jatuh sakit adalah tindakan salah. Kita patut mengawal pemakanan seawal usia remaja, bukan apabila memasuki fasa 40-an.
Tabiat pemakanan yang boleh diteladani ialah mengikut sunah Rasulullah s.a.w. Jika dikaji, amalan pemakanan baginda amat bertepatan dengan al-Quran bermaksud: “... makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan...” (Surah al-A’raf, ayat 31).
Petua menjaga kesihatan cara Rasulullah turut mengambil kira sistem tubuh manusia. Sebagai mesin, ia memerlukan bahan bakar iaitu makanan untuk membolehkannya melaksanakan kerja, tetapi kuantiti makanan yang masuk ke perut mesti dikawal.

which one do u prefer??
Sebenarnya, menjaga dan mengawal perut daripada makan terlalu banyak adalah kaedah pencegahan penyakit yang berkesan. Sebab itu ramai ilmuwan perubatan dan tabib zaman lampau sering bermadah ‘lapar itu ubat’.

Mengambil makanan dalam kuantiti banyak adalah amalan buruk kerana ia memberatkan organ dan sistem pencernaan sehingga ia lemah dan tidak mampu mencerna secara teratur dan berkesan.

sistem badan kita


Makanan dalam jumlah yang banyak menyebabkan pelbagai penyakit. Justeru, kaedah rawatan dan pencegahan penyakit yang terbaik sepatutnya bermula dari perut - pastikan kuantiti dan jenis makanan yang masuk ke perut terkawal.

Nabi Muhammad ada menyebut ‘perut adalah tempat bermula pelbagai penyakit’. Selain kuantiti makanan, petua kesihatan Nabi turut mengambil kira isi padu makanan.

Baginda lebih mengutamakan makanan lembut, terutama jika baru sembuh atau melalui proses pemulihan. Dalam satu hadis daripada Siti Aisyah r.a, beliau berkata: “Jika Rasulullah diberitahu si fulan sakit dan tidak ada nafsu makan, baginda bersabda: Berikanlah kepadanya ‘talbiinah’! Kata baginda lagi, Demi Allah, ia mencuci perut seseorang seperti kamu membersihkan mukamu daripada kotoran!”

Talbiinah ialah sejenis makanan masyarakat Arab menyerupai bubur atau susu. Ia lembut dan tidak membebankan perut. Bagi kita di sini, mungkin oat dicampur susu sesuai sebagai makanan yang lembut dan tidak membebankan perut serta fungsi pencernaan.

Makanan ini juga kaya serat dan banyak membantu proses penghadaman.
mkn bubur ketika sakit


Disiplin pemakanan yang diamalkan Rasulullah biasanya mengelak makanan itu mendatangkan penyakit kepada individu yang sihat, manakala bagi mereka yang mengalami masalah kesihatan, ia mengelak penyakit menjadi semakin serius.

Contoh peristiwa Nabi Muhammad s.a.w mengajar pemilihan makanan ketika sakit ialah sebagaimana hadis riwayat Ibnu Maajah dari Ummul Mundzir Qois al Anshoriyah, katanya:

“Suatu hari Rasulullah berkunjung ke rumah kami bersama Ali k.a yang ketika itu baru sembuh daripada sakit. Kami mempunyai buah daliah (sejenis buah-buahan di tanah suci), lalu Rasulullah mengambil dan memakannya dan Ali juga memakannya.
“Baginda berkata kepada Ali: Engkau baru saja sembuh daripada sakit.

“Lalu Ali berhenti memakannya. Kemudian saya buatkan masakan dari gandum dan saya berikan kepada mereka berdua, maka Rasulullah s.a.w bersabda: Ali, nah, ini lebih sesuai bagimu!”

sumber makanan sihat


Larangan Rasulullah kepada Ali yang baharu sembuh daripada sakit agar tidak memakan daliah sebagaimana dalam hadis di atas adalah kaedah pencegahan atau berpantang. Buah-buahan yang sifatnya mudah terurai mungkin memberi mudarat bagi mereka yang baru sembuh.
Ketika baru pulih daripada sakit, perut belum cukup kuat kerana ia sibuk bekerja menghakis sisa penyakit dari dalam perut dan badan.

Sebaliknya, Rasulullah menggalakkan Ali mengambil masakan daripada gandum kerana air daripada gandum itu dapat menguatkan tubuh.

Namun, baginda membenarkan pengambilan makanan yang tidak sesuai, tetapi dalam kuantiti sedikit sekadar menghilangkan keinginan.

Perkara menarik mengenai kaedah makanan seimbang yang diajarkan Rasulullah ialah baginda tidak membataskan pada satu jenis makanan saja. Contohnya, baginda menyeimbangkan makanan bersifat panas dengan sejuk.

Dari segi komposisi makanan, baginda tidak pernah mengambil susu dan ikan atau susu dan telur atau daging dan susu atau antara makanan yang kedua-duanya mempunyai sifat panas atau sifat dingin serentak.
Baginda juga tidak mengambil dua jenis makanan yang mempunyai sifat cepat dicernakan dan lambat dicernakan, serentak.

Rasulullah tidak mengambil makanan yang masih dalam keadaan panas atau makanan yang disimpan semalaman, makanan awet atau diasinkan seperti acar kerana semua itu memudaratkan kesihatan.

Kita juga patut mengelak mengambil makanan segera dan minuman berkarbonat, walaupun sedap, tetapi memudaratkan apatah lagi mengandungi perasa tiruan dan sintetik.

Rasulullah gemar makanan yang mengandungi unsur manis semula jadi dan madu malah baginda suka mengambil buah-buahan sebagai makanan tambahan.

Mengenai madu, Nabi mempunyai disiplin pengambilan madu yang baik untuk dicontohi, iaitu mengambilnya pada waktu pagi sebelum sarapan.
madu ni xpe..jgn madu tiga..hikhik


Madu dicampurkan dengan air dingin sebelum diminum. Ini bertujuan mencairkan lendir dan membersihkan sistem pencernaan.

Selain jenis dan kuantiti makanan, satu aspek lain penjagaan kesihatan Rasulullah s.a.w ialah cara baginda duduk ketika makan, iaitu dalam posisi ‘mutawarikan’, iaitu meletakkan pinggul pada kedua-dua tumit dan menempatkan telapak kaki kiri di atas punggung kaki kanan.
Postur badan penting dalam menentukan kebaikan ketika pengambilan makanan. Contohnya, baginda melarang

makan sambil bersandar sebagaimana sabdanya bermaksud: “Saya tidak makan sambil bersandar.”

postur ketika makan sunah nabi


Baginda juga melarang minum sambil berdiri, kecuali jika dalam keadaan terpaksa. Baginda mempunyai disiplin khusus dari segi minuman.

Berdasarkan petunjuk Nabi s.a.w, makruh minum selepas melakukan olahraga atau sebaik selesai melakukan sesuatu kerja berat atau sebaik habis makan atau sebelum makan. Semua itu tidak baik untuk kesihatan. Sebaliknya, biarkan beberapa detik berlalu apabila selesai aktiviti berat atau makan, kemudian minum.

Rasulullah s.a.w mempunyai petua unik ketika minum. Dalam satu hadis dari Anas bin Malik bermaksud: “Rasulullah minum dengan tiga kali nafas. Baginda berkata: Hal itu lebih melegakan dan lebih menyihatkan.” Maksud bernafas tiga kali ketika minum ialah dengan menjauhkan bekas atau cawan dari mulut, lalu bernafas atau seolah-olah menghisap air yang sedang diminum. Larangan bernafas di dalam gelas ketika minum ditemui dalam hadis bermaksud:

“Jika seseorang di antara kalian minum maka janganlah bernafas di dalam gelas minuman, tetapi hendaklah direnggangkannya dari bibir.”
Dan, pasti yang paling penting dan mungkin dilupakan kita apabila makan atau minum ialah membaca ‘basmalah’ (membaca Bismillah) dan mengucapkan ‘hamdalah’ (Alhamdulillah) apabila selesai. Ia banyak keberkatan dari segi kesihatan.
diet seimbang


Rahsia besar Rasulullah s.a.w yang patut menjadi teladan ialah baginda tidak pernah mencela makanan yang tidak disukainya atau kurang enak. Ini terkandung di dalam hadis bermaksud:

“Anas berkata: Rasulullah tidak pernah mencela makanan. Jika berselera dimakannya, dan jika tidak maka ditinggalkannya.”

Justeru, semua orang tidak wajar menunggu hari tua atau berusia lewat 40-an untuk memulakan amalan pemakanan sihat. Mulakanlah sekarang!

Kepentingan menjaga pemakanan dapat difahami daripada hadis Nabi saw yang diriwayatkan at-Turmudzi dari Abdullah al-Ashory, Rasulullah saw bersabda bermaksud:

“Sesiapa dalam keadaan badan sihat, aman dalam penghidupan dan ia memiliki makanan sehari-hari yang cukup, maka seolah-olah dunia ini miliknya.”

sumber: metro online 12 mei 2011

Sunday, May 8, 2011

hey wanita..! jg cik V kamu oke..

“PSSTT doktor! Saya rasa ada sesuatu di ‘bawah sana’. Rasa tak selesa tapi tak berani hendak periksa sendiri. Boleh doktor tolong tengok?”
Bagi pakar sakit puan wanita, ini bukan permintaan luar biasa kerana tidak ramai wanita yang sanggup melihat apatah lagi memeriksa sendiri anggota sulit mereka.
Bahkan untuk membincangkan isu kebersihan alat sulit pun agak sukar kerana ia dianggap perkara memalukan.

Malah ketika bengkel kesihatan dihadiri wartawan wanita (kecuali dua jurugambar lelaki - sudah berkahwin), suasana terasa agak janggal apatah lagi apabila doktor menayangkan gambar yang sepatutnya menjadi rahsia.

“Apa yang membezakan anggota sulit atau faraj dengan muka? Secara analoginya, ia sama dengan muka kerana kedua-duanya mempunyai ciri yang sama - ada kulit, rambut dan membran mukus.

“Jadi masalah yang dialami pada muka seperti jerawat, reaksi alahan, kekeringan, menggelupas atau jangkitan fungus, juga boleh berlaku di kawasan faraj.

“Kebanyakan wanita sanggup mengeluarkan banyak wang untuk penjagaan muka tetapi bahagian bawah yang turut memerlukan penjagaan rapi kurang diberi perhatian.
“Muka kita tengok dan belai setiap hari tetapi anggota yang sulit itu mungkin tidak pernah dilihat langsung,” kata Perunding Obstetrik dan Ginekologi, Dr Tang Boon Nee.

Persoalannya, adakah kita patut melihatnya?

Ya. Bagaimana? Gunakan cermin. Mengapa? Seperti diterangkan di atas, bahagian yang paling sulit ini juga boleh mengalami beberapa gangguan seperti jangkitan, keradangan (menjadi merah dan bengkak atas pelbagai sebab) atau kecederaan selepas terjatuh terutama pada kanak-kanak perempuan.

Antara gangguan yang boleh timbul ialah kehadiran sista Bartholin (benjolan mengandungi cecair di bahagian dalam bibir faraj), alahan, jangkitan herpes, ketuat atau kanser pada bibir faraj.

Walaupun ada antara masalah ini boleh menyebabkan kesakitan tetapi kebanyakan wanita cuba bertahan selama mungkin dan hanya berjumpa doktor apabila kesakitan itu sudah tidak tertanggung.

Namun rungutan yang biasa diterima daripada wanita membabitkan anggota sulit mereka ialah rasa gatal, sakit, bengkak, masalah bau yang kurang menyenangkan, kehadiran lendir atau sebarang bentuk ketumbuhan.

Menurut Dr Tang, masalah yang paling biasa di negara beriklim panas dan lembap seperti negara kita ialah jangkitan. Ia lebih kerap berlaku pada wanita gemuk atau menghidap kencing manis.

Jadi jika anda berada dalam kumpulan ini, perlu lebih berhati-hati kerana risiko untuk mendapat jangkitan adalah lebih tinggi.

Ramai orang beranggapan wanita yang mempunyai kehidupan seksual aktif lebih mudah mendapat jangkitan. Memang benar tetapi wanita yang tidak aktif (seksual) pun boleh mengalami jangkitan kulit faraj.

Masalah pengeluaran lendir seperti putih telur juga menyebabkan ramai wanita dan gadis remaja berasa tidak selesa.

Bagaimanapun usah bimbang kerana ia normal dan biasanya pengeluaran lendir lebih banyak sebelum haid.

“Jangan panik jika anda mengalami sebahagian daripada perkara yang disenaraikan di atas kerana ia dianggap masalah biasa bagi wanita. Bukan semua rasa gatal disebabkan jangkitan atau ketumbuhan itu kanser. Namun untuk kepastian, boleh berjumpa doktor untuk pemeriksaan,” katanya.

Walaupun hampir 80 peratus wanita Malaysia tahu akan kewujudan produk penjagaan bahagian sulit, tetapi kesedaran terhadap kepentingan penjagaan kebersihan untuk kawasan yang kecil itu masih rendah.

Berdasarkan soal selidik pengguna yang dijalankan Sanofi Aventis pada 2008; hanya 52 peratus wanita Malaysia yang menggunakan produk sedemikian berbanding 80 peratus di negara Asia Tenggara lain seperti Thailand dan Filipina.

Biasanya produk ini digunakan apabila wanita berhadapan dengan masalah atau sebelum berjumpa doktor. Kebanyakan wanita menghentikan penggunaan produk penjagaan bahagian sulit ini apabila masalah yang dihadapi itu hilang.

“Saya kerap ditanya, adakah cukup membersihkan bahagian sulit dengan air? Jawapannya ya. Ini kerana faraj mempunyai persekitaran yang bersifat berasid dan ia mampu mencegah jangkitan.

“Bagaimanapun tidak salah jika mahu menggunakan produk pencuci khusus untuk keselesaan. Apa yang penting ialah sentiasa memastikan ia sentiasa bersih,” katanya.

Oleh kerana kedudukan faraj sangat dekat dengan usus yang mengandungi banyak jenis bakteria, maka jangkitan mudah berlaku. Antara cara untuk mengelakkan jangkitan ialah memastikan bahagian ‘bawah sana’ dibersihkan dengan baik khususnya selepas buang air besar. Apabila mencuci, pastikan pergerakan menghala ke belakang iaitu membersihkan faraj dulu diikuti dubur. Ini kerana jika pergerakan mengarah ke depan, kita boleh memindahkan bakteria daripada dubur ke faraj.

Perlukah bercukur? Ia terpulang kepada pilihan masing-masing. Ada yang bimbang jika tidak bercukur akan menyebabkan bahagian itu berbau. Anda tidak perlu terlalu risau kerana jika kebersihan terjaga, tiada orang boleh ‘menghidu’ bau anda. Jika didapati ia berbau kuat atau hanyir, itu menandakan ada jangkitan dan segeralah berjumpa doktor.



Apa yang perlu dihindarkan?


  • Terlalu kerap memakai pakaian ketat (terutama seluar). Tahukah anda seluar yang terlalu ketat boleh menyebabkan bahagian itu berbau.




  • Membiarkan kelembapan terperangkap dalam jangka masa lama kerana ia menyediakan persekitaran sesuai untuk pembiakan bakteria. Justeru, perlu memastikan seluar dalam anda sentiasa kering.




  • Pencucian faraj yang berlebihan seperti memancutkan air ke dalam faraj atau memasukkan jari yang bersabun ke dalam faraj untuk membersihkannya. Tindakan ini akan menghilangkan sifat asid pada faraj dan mendedahkan anda kepada jangkitan kulat.




  • Sentiasa memakai pelapik seluar dalam. Walaupun ia baik untuk menjamin kebersihan tetapi bagi sesetengah wanita khususnya yang sensitif, penggunaan pelapik seluar dalam yang berpanjangan boleh menyebabkan kerengsaan dan reaksi alahan.




  • Memasukkan objek asing ke mana-mana bahagian faraj termasuk menindik atas apa tujuan sekali pun.


    Apa yang boleh dilakukan?




  • Sentiasa memastikan bahagian sulit sentiasa bersih.




  • Cuci sekerap mungkin. Boleh gunakan cecair pencuci khas atau sabun yang bersifat lembut




  • Pakai pakaian yang longgar. Tidak mengapa jika anda gemar berpakaian mengikut bentuk badan, tetapi selang selikan dengan pakaian longgar.




  • Pastikan bahagian ini sentiasa kering. Anda boleh gunakan alat pengering rambut tetapi pastikan angin tidak panas!




  • Ketika haid, disarankan supaya kerap menukar tuala wanita dan seluar dalam. Bagi yang menggunakan tampon, pastikan ia dikeluarkan setiap hari sebelum tidur.




  • Jumpa doktor apabila anda rasa ada sesuatu yang tidak kena.




  • Ada kajian menunjukkan pemakanan boleh memberi kesan secara langsung kepada bau faraj. Untuk bau yang lebih ‘manis’ kurangkan makan daging dan produk daging, sebaliknya lebihkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan serta minum banyak air.




  • Jangan sapu bedak di bahagian ini. Kajian menunjukkan talkum atau bedak boleh menyebabkan kerengsaan.




  • sumber: metro online 09 mei 2011

    Thursday, May 5, 2011

    ye..sy seorang yg sensitif

    ehem2..salam sume followera i..(budget ramai giler la)..hikhik..kali ni ak nk cite psl isu sensitif...a.k.a tacing (touching)..msti korg sume pnh tacing or sentap dgn sape2 jela..xkesahla fmly korg ke..bf or gf korg ke..cekgu korg ke..kucing korg ke..nenek moyang monyet korg ke..ngee..ak sure punyela msti stiap manusia kt dunia ni msti pnh tacing punyela..tul x? tul x? huhuhu...bkn ape..ak lately cpt tacing tau..(psst...bkn tacing yg 18sx tu oke!)...mne xnye..emosi ak ni asyik xstabil je...agaknye hormon ak ni da btul2 xstabil gamaknye..huhuhu..antara kejadian2 yg bt i tacing n sentap lately adalah :

    
    • kne tengking ngn bf i...(tacing giler beb)...ni gara2 ak degil xmo dgr ckp beliau..pastu siap mtk putus sgale...mnela mamat 2 xmara kn? kn? kn? ptutla kuasa talak 2 xde kt pmpn...lau x..da bpe kali ak ceraikn bf i...hikhikhik...nk gne cine bute pn xle da...(ak ckp je...padahal xtau pn lagu mane cine bute 2..yg pasti bkn lgu negaraku atau lgu faizal tahir la kan...?) heeeee..
    • sentap dgn kata2 bos ak yg xpndai bt keje 2 tp hanye pndai arah org itu ini...hish..!  nyampah giler ak dgn beliau...budget bagusla...mntang2 kau bos..xpe2...1 ari nt bl i jd bos..siap la...i suh dia jwb sume solan audit...kehkeh..(prasan abes la ni)..lau korg nk tau..punyela ak nk mara kt bos ak ni..smpai ak lgsg xtoleh muke bl dia pgil ak...huh...padan muke..! sape suh kerek sgt..heeee
    • trase dgn kate2 housemate ak...yela..ak juz tnye je duet bil air bpe...sbb rse cm mahal giler je..hah...amekaw..! dia ckp ak xcye kt dia siap nk tnjuk bil kt ak....ciss.! keju btul...bknnye xcye...tp bl da ade keraguan xslh kot lau kta bertnya...tul x? tul x? huhuhu...ah..lantakla dia..ade ak kesah?
    • tacing tgk cite sedih mcm bersame hang...eh slh..bersamamu kt tv3 2..sedihla tgk org mcm dorg2 2...kdg ter pk ak ni xpnh nk bersyukur dgn ape yg ak ade...asyik nk merungut je..tp bl tgk cite 2...brula rse betapa bertuahnya ak ade fmly yg penyayang..wlupn sederhana...tp ktrg bhagia..lg 1 ak sedih tgk nona ahad lepas...psl bakal pengntin yg xsmpt nk bersatu...tunang dia meninggal sbb excident...hmm...ya Allah..Kau pnjgknla jodoh ak ngn en.syg..ak xtau cmne lau ak yg berada kt tmpt dia...sian tau...
    • pantang tul ak lau tgk kucing mtk mknn...dgn merayu2 kt kta smbil bt muke kesian tmbh comel beliau...huhu...adela sekor kucing kt umah ak 2..sllu dtg umh ak mtk mknn...hebat tau..pndai naek lif kot kucing 2...huhuhu..nsib baek ak ni jenis penyayang...(hoh...riak2) astaghfirullah..nggehee...
    hmm...2la seba sdikit kejadian yg leh bt ak tacing...smpai berjumpe lg di laen waktu dan laen mse...bye sume..! have a nice day..!

    Wednesday, May 4, 2011

    jgn bace klu menyampah


    where is the luv?

    hmm..kali ni rse cm nk cite psl cinta...ape itu cinta?? korg tau? ak? ak pn xtau...yg ak tau cinta 2 dtg bl kta da rse sumtin' laen kt ssorg yg laen jantina dr kta...hmm...kdg2 ak rse cinta ni menyakitkn..siyesly...ntahla...myb sbb ak xde luck dlm cinta kot...ntah...mls nk pk sgt...nt sakit kpale..hukhuk..


    best gak lau tgkp gmbr cmni kn? kn?

    spnjg ak idup ni bru dua kali ak bercinta...hmm...nk kate best xdela best sgt kapel2 ni sbnrnye...ntahla...asyik xbest je kn ak ni dr td...hukhuk...ak pntla nk kapel2 ni...ak lg suke idup single kot..time single dlu sng je ak rse...simple je idup ak...g mne2 xdela nk kne report...hukhuk...hp pn ak xlayan sgt...kdg2 2 bpe ari bru tgk hp...pergh..mmg simple giler idup ak time single dlu tau...smpaila ak jmpe en.syg...hmm...sbnrnye da lme kwn dgn dia...cme xpasan lak dia ade hati kt ak...huhuhu...(ade secret admire upenye ak..hukhuk)..papepun ak nk ucap thanks kt dia sbb hadir dlm idup ak..ak rse lau ak xknal dia myb sampai skng kot ak me"nyingle"kan diri lg...hukhuk..

    cinta perlukan komunikasi yg baek
    tp kn korg...ak rse spnjg ak kapel dgn ni...ak lg byk gaduh kot dr baek...hukhuk...pdn muke ak...sape suh degil sgt (bak kata beliau)..ee..ak mmg xle nk ubah da sikap ni...ak jdk cmni pn sbb insan bernama lelaki kot...dlu ak xmcm ni tau...siyesly..ak dlu ikut je ckp en.ex ak...dia ckp jgn kua mlm...ak xkua...dia ckp jgn kwn dgn laki..ak xkwn...tp 2 dlu...time 2 ak mmg bodoh...sbb ikut sume ckp dia...last2 ape yg ak dpt? dpt sakit je...hmm..bende da lepas usah di kenang...hukhuk..buang mse n tenaga je...lantak diala nk jd ape pn...ade ak kesah? ade? xde oke! hikhik..skng ni ak nk pk en.syg ak sorg je...da mls nk pk nk cri org laen...ak da pasrah dgn takdir ni...hopefully ak ade jodoh dgn dia...


    luv u en.syg
    en.syg...org sgt sygkn en.syg...org nk kwen dgn en.syg...nk sgt2..hukhuk...xtau la nape lately ak rse mcm nk kawen sgt2 da..bl tgk org laen nk kawen timbul rse jeles kt ati ni..hmm...ntahla..myb seru ak da smpai kot...hukhuk...lau da ckup duet msti da kawen da ak ni...ngee...gatai btui...anak sape tah ni...hee..bia ak jwb seniri...anak pkcik khairuddin la....muahahaha...papepun ak cume doakan yg terbaek utk kami berdua...amin..

    cinta? ade ke?

    korg sume tlg doakn ak ngn en.syg cpt2 di satukan...hikhik...cptla...ak da ready nk jd sorg isteri nih...hikhik...gatai..!

    p/s: en.syg...jom kawen..! heeeee ;p

    Tuesday, May 3, 2011

    kenangan itu...hmm

    5S DAY
    SOPINK AT KL
    BKK POSE KT PERANTAU BANGI
    MAMAT NI..HIKHIK..KENANGAN
    BFF OKE GUYS
    MY DEAREST BFF - EYQA N EDA
    MENTERI KDN - JAMUAN RAYA KDN
    MAJLIS FAREWELL UTK KTRG
    ALL KDN'S MEMBERS
    MY "ADIK" KT KDN
    BERATUR NK G BT KAD KDN TIME NIH
    ASAL LAPA MKN MEGI..KT OPIS PN JD..HUHU
    TIME RAYA..KTRG BT OKE..HIKHIK
    WIT MENTOR..CC KU HAFSAH - OUR BEST MOM
    CELEBRATE BUFDAY KTRG..HUHU
    SOPINK RAYA - TIMES SQUARE
    MENTOR KAMI - CIK IDA
    KDN DLU SLLU MKN TAU..BEST2
    
    PICNIC AT PD
    
    AT KIRANA TOMYAM
    STEAMBOAT AT MARDI
    SOPINK2 - KL


    P/S: sy sgt rindukan mereka2...best sgt time keje kt kdn...hmm...xmcm skng...hukhuk...tp xpe..kt cni sy ade fira n jie..dorg je la yg best...yg laen xbest...hukhuk...

    Sakit perut simptom kanser perut?

    petikan dr akhbar

    November 16, 2010
    PETALING JAYA, 16 Nov – Nora, 47, terasa sakit sangat di perutnya sejak enam bulan yang lepas. Beliau percaya ia hanya masalah ‘angin’, tetapi sejak kebelakangan ini minyak angin yang menjadi penawar selama ini tidak lagi melegakan sakitnya itu.
    Gary, 53, pula sering kali mengadu sakit gastrik sejak sebulan yang lepas. Apabila beliau ke klinik, doktor memberitahu beliau mengalami gastritis, dan mengesyorkan ubat untuk melegakan sakit itu. Doktor menasihatkan beliau supaya makan mengikut masa.
    “Tetapi saya tidak faham,” kata Gary.
    “Saya makan mengikut masa,” katanya.
    Ia mungkin sukar untuk percaya tetapi simptom pada Nora dan Gary mungkin penunjuk awal masalah yang lebih besar – kanser perut.
    Dr Ramesh Gurunathan, seorang pakar bedah Gastrousus di Pusat Perubatan Sunway, menyatakan bahawa kes kanser perut telah berganda di Malaysia berbanding 700 kes pada 1997 walaupun kes kanser ini berkurangan di seluruh dunia.
    “Ini sesuatu yang membimbangkan,” kata beliau kepada Bernama di Kongres Ketiga Kanser Gastroesofageal di Pusat Perubatan Sunway.

    Simptom

    Kanser perut merupakan kanser ketujuh paling lazim dalam kalangan lelaki di  Malaysia, dan ke-10 paling lazim pada wanita.
    Dr Gurunathan berkata ramai rakyat Malaysia bagaimanapun masih tidak sedar akan masalah sebenar di sebalik simptom ini. Ini kerana mereka sering kali menganggapnya sebagai sakit perut biasa disebabkan kerana tidak makan mengikut waktu atau amalan pemakanan kurang baik.
    Beliau berkata mereka di Peringkat 1 atau Peringkat 2 kanser perut mungkin mengalami simptom berikut, yang lazimnya tidak banyak berbeza daripada sakit perut biasa:
    * Senak perut atau rasa kurang selesa di bahagian perut
    * Perut rasa macam ada angin, terutama selepas makan
    * Cepat kenyang, walaupun makan sedikit sahaja 
    * Pedih hulu hati
    * Rasa mual
    Bagaimanapun, kata beliau, ramai yang mengalami sebahagian sahaja simptom ini di peringkat awal. Simptom di peringkat lanjut kanser adalah lebih ketara, seperti najis berwarna hitam yang menunjukkan pendarahan di perut, kehilangan berat badan, hilang selera, rasa letih, sering kali muntah atau muntah darah.
    “Malangnya, simptom ekstrem inilah yang akhirnya memaksa pesakit untuk ke hospital bagi mendapatkan rawatan,” kata Dr Ragunathan.
    “Ketika itu ia mungkin terlalu lewat,” kata beliau.

    Punca

    Punca sebenar kanser perut masih tidak diketahui, tetapi terdapat faktor yang boleh meningkatkan risiko bagi kanser.
    Kajian menunjukkan kehadiran bakteria Helicobacter Pylori, atau H. Pylori, dalam 70-90 peratus daripada pesakit dengan kanser perut.
    Bakteria ini boleh bertindak sebagai kaseinogen yang akhirnya boleh menyebabkan kanser perut, kata Dr Ragunathan.
    Bagaimanapun, ini tidak bermakna semua yang dijangkiti akan menghidap kanser.
    Beliau menunjukkan satu penemuan menarik daripada penyelidikan yang dijalankan di Malaysia di mana lebih ramai anggota masyarakat India dijangkiti H. Pylori berbanding masyarakat Cina, tetapi lebih ramai orang Cina pula menghidap kanser perut.
    Dr Ragunathan berkata simptom awal jangkitan H. Pylori hampir sama dengan kanser perut, dan adakalanya pesakit dirawat menggunakan ubat sahaja.
    “Tetapi jika simptom yang sama berulang walaupun selepas mengambil ubat, anda perlu ke hospital dan jalani pemeriksaan kesihatan,” kata beliau.
    Ujian darah biasa boleh menentukan sama ada seseorang itu dijangkiti oleh H. Pylori. Rawatan mungkin semudah satu dos antibiotik selama seminggu, katanya.
    Bolehkah jangkitan berulang? Ya mungkin, kata doktor, tetapi kemungkinannya sangat kecil.

    Genetik

    Kajian menunjukkan bahawa asal-usul etnik dan genetik juga memainkan peranan ketara dalam menentukan siapa yang lebih berkemungkinan untuk menghadapi kanser.
    Statistik 2006 Institut Kanser Kebangsaan menunjukkan bahawa orang   Cina mewakili 61.7 peratus daripada pesakit kanser perut, diikuti oleh Melayu (25.9 peratus) dan India (12.4 peratus).
    “Kami telah cuba mencari kaitan antara jenis diet yang eksklusif kepada setiap kumpulan etnik itu dan juga kemungkinan faktor lain, tetapi memandangkan pengaruh antara budaya di Malaysia, keputusannya tidak jelas,” katanya.
    Elak makanan mentah
    Pada masa yang sama, makanan mentah yang mengambil masa lama untuk dicerna boleh meningkatkan risiko kanser. Penemuan ini mempertikai kepercayaan segelintir pakar kesihatan, yang menggalakkan makanan mentah sebagai alternatif lebih sihat kepada makanan yang dimasak.
    “Makanan mentah dikatakan antara sebab mengapa negara seperti Jepun menyaksikan kejadian kanser yang lebih tinggi,” kata Dr Ragunathan.
    “Saya tidak berkata anda tidak langsung boleh makan sushi, tetapi mungkin boleh hadkannya kepada sekali setiap bulan.”
    Selain itu, makanan yang digarami, disalai, jeruk atau makanan yang diawet, yang lazim di negara-negara seperti China, Korea dan Jepun, juga dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi bagi kanser perut.
    Obesiti, penuaan dan tabiat buruk seperti merokok dan ketagihan alkohol juga dikatakan sebagai menyumbang kepada kanser perut.
    Di Jepun, di mana insiden kanser perut sangat tinggi, imbasan dijalankan bagi mereka yang berusia 40 tahun dan lebih.
    “Bagaimanapun, ia tidak mungkin dapat dilakukan di Malaysia kerana kadar kejadian tidak setinggi seperti di Jepun selain ia juga tidak berkesan daripada segi kos,” kata Dr Ragunathan.
    Rawatan
    Beliau berkata kanser perut boleh dikesan menggunakan kaedah endoskopi. Kaedah ini menggunakan satu tiub dengan lensa video pada hujungnya yang dimasukkan ke ruang dalam perut menerusi mulut.
    Menggunakan kaedah ini, keseluruhan dinding boleh diperiksa secara visual dan diambil sampel tisu di tempat-tempat yang disyaki untuk menentukan kehadiran sel barah, jika ada.
    Beliau berkata di hospital kerajaan, pemeriksaan menggunakan endoskop ini dijalankan pada harga yang murah iaitu RM20 kerana kosnya disubsidi kerajaan.
    Bagaimanapun, katanya, selepas itu doktor mungkin hanya mahu merawatnya dengan ubat-ubatan sahaja.
    Oleh itu,  katanya, jika pesakit itu berusia lebih 45 tahun, mempunyai  kanser perut dalam sejarah keluarga dan mengalami simptom itu untuk satu tempoh, mereka harus memaklumkan ini kepada doktor dan bertanya: “Haruskah saya menjalani endoskopi?”
    Jika kanser perut dikesan sementara ia masih di peringkat 1, pembedahan mungkin tidak perlu untuk mengeluarkan ketumbuhan.
    “Ia boleh dikeluarkan menggunakan endoskop, dan bagi peringkat 2, satu pembedahan dikenali sebagai gastrostomi mungkin perlu,” kata Dr Ragunathan.
    Prosedur ini membabitkan pembuangan separuh hingga keseluruhan perut bergantung kepada kedudukan ketumbuhan. Ini mungkin disusuli dengan rawatan kemoterapi atau radioterapi.
    Bolehkah seseorang hidup tanpa perut? Jangan terkejut, doktor ini berkata boleh.
    “Mereka masih boleh menikmati kehidupan yang agak baik. Satu-satunya masalah ialah mereka mungkin terpaksa makan sedikit-sedikit enam atau tujuh kali kerana tiada ruang - atau bagi mereka yang sebahagian daripada perut mereka yang dikeluarkan ruangnya terhad untuk menyimpan makanan,” katanya.
    Bagaimanapun, peringkat 3 dan 4 mungkin sukar untuk dirawat, katanya.
    “Rawatan bagi mereka ini lebih kepada penjagaan paliatif, radioterapi dan kemoterapi. Jadi jalani pemeriksaan awal jika anda mengesyaki sesuatu yang tidak kena. Ia boleh dirawat jika dapat dikesan awal.”
    Dr Ragunathan merupakan pengerusi penganjur bagi kongres dua hari itu yang bermula pada 10 Nov dianjurkan oleh Kelab Pembedahan Gastrousus Atas Malaysia dan Kolej Pakar Bedah. Pakar-pakar terkemuka asing dan tempatan hadir dan berceramah di kongres itu, yang membincangkan topik berkaitan pembedahan bahagian atas gastorusus, satu bidang pengkhususan yang agak baru dan berkembang pesat di Malaysia. – Bernama

    exhausted wikeng..! hukhuk

    pergh...wiken bru ni mmg terisi giler mse ak...sabtu 2 ak g seremban umah abang ak...best2..dala encik syg antakan smpai umah..hukhuk...syok2..tp mmg pelikla sbb dia brani plak jmpe fmly ak...aritu ak ajak giler tkut...suh ckp dgn mak ak pn tkut...huahua...truk btul en.syg ni...tp sian dia..pnt..tp smpt la ktrg g kenduri sme ngn abg ak n kakak ipar...yg xthan anak sedara ak (dak qis) la sape lagi..mule2...malu2 kanggaroo je jmpe en.syg ak...last2...amekaw...haa...smpai xmo maen dgn ak...time "uncle" dia nk blk kemaen lg dia nanges...cis keju tul dak ni...ngade2 taik kude btul...huhu...wlupn dpt spend time kjp je dgn fmly ak..tp ak ttp hepi...nmpk abg n kakak ipar ak cm suke je kt dia...hikhik..(en.syg jgn nk kmbg lak ae..)...abg ak bwk jln2 kt jusco seremban 2 je...then blk ktrg singgah beli rojak mee...huhu...

    tamat cite hari sabtu

    ahadnye...
    abg ak ajk g melaka...bgun punyela awal...last2 kul 2 bru grak dr seremban...sblm 2 ktrg g mkn kt NASI ARAB DAMSYIK..(da lme ngidam nih) hukhuk...best2...nk2 kakak ipar ak yg banje kan...(kpd en.syg...sorila xsmpt nk bwk syg merase nasi arab)...ngee..pas mkn2 sume ktrg gerak ke melaka...ikut highway...pergh..jem nenas btul...smpai melaka dlm kul 530ptg...kelam2 kabut 2 smpt la g beratur beli tiket nk msuk zoo...yela...si dak kecik ni sibuk nk tgk monyet dia...huhu...ktrg jln2 tgk binatang adela slm sejam lebih...smpai kne halau dgn guard la org kate...kihkih...lawak2...nk tgk binatang punye psal...kua dr zoo around kul 715 mlm cmtu..kua2...rehat jap..pnt beb...wlupun tgk binatang je...ngehee..pastu ktrg grak ke melaka river cruise kt tmn rmpah...sst beb...bt malu ak je ..(yela...2thun kot blaja kt melaka)...xpnh hayat hafal jln...huahaua...bratur nk beli tiket punyela pnjg..nsib baek turn nk naek cruise xlme sgt...adela dlm 45minit ktrg naek cruise 2..org 2 bwk ktrg smpai ke banda hilir..huh...penat2..abes je naek cruise ktrg g kt melaka ape tah nme tmpt 2...dia mcm funfair tp bkn funfair..dtg sne ak banje la dorg naek eye on melaka (ala...dia mcm eye on  mlaysia jgk..tp xdela sebesau eye on malaysia 2...)..huhu...pas abes sume ktrg pn grak blk seremban...mmg pnt giler...exhausted..! totally xd tenaga...tp gagahkan jgk..(ce..mcm ak yg drive lak)..smpai seremban dlm kul 1230 mlm cmtu trus ak pgsn smpai esok psginye...(psst...solat ak sume kantoi aritu)....huhuhuhu...

    tamat cite ari ahad

    isninnye kakak ipar ak ajak g nilai plak...haa...yg ni ktrg grak awal...dlm kul 10 cmtu...benti breakfast kt medan selera a.k.a fudkot ape tah nme tmpt kejadian tp area serembanla....abes mkn sume ktrg pn grak ke nilai 3....smpai2...pergh...terik giler....giler pn xmcm ni...muahahaua...gagahkn jgkla...misi abg n kakak ipar ak nk cri bju raya...sume org dpt sepasang sorg...ok la 2...kakak ipar ak je dpt tmbh 1 bju dinner dia..bleh than mura jubah2 n bju dinner kt nilai 2...tp bju krung mahal lg la...da la corak xde latest...zaman moyang ak je kaler2 bju2 kt sne...baek ak g jln TAR...huhu...tp xpela...jnji dpt pau abg ak...hikhk...sian abg ak..byk da duet beliau abes spnjg wiken ni...dala ujung bln ni nk g trgganu lg...konvo adik lg...xpela...bila lg kn nk berbakti kt adik dia yg cun melecun ni  (ya Allah...riaknye ak...ngee)...

    sekian

    btw...mmg pnt giler ak wiken kali ni...xdela sepenat ak pnjt bukit broga aritu...huhu..

    spesel thanks to kak su n yol....tanpa u ol...msti bosan idup kngah....ngehee...
    kpd adek kodek...lau hang bace entry ni jgn jeles oke..gegegege....

    p/s: gmbr nt ak uplod..(ceh...mcm ade org nk tgk je...aah..lantak...ade ak kesah...hukhuk...

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...