Thursday, March 31, 2011

Wedding NOLY & EDDY

noly n eddy's wedding
dak pka yg ober
amek berkat la konon..ngee


ni nk story mory sket..aritu tanggal 26 mac  2011 bersamaan ari sabtu...i dgn bff i (dak pka) g wedding noly n eddy (dua2 dak skool ak ni tau)..wlupun ktrg dua je..xpela...jnji dtg jgk kn..ktrg smpai pun da kul 3 time 2..org pun da rmai blk..tp xpe..ade untungnye lau dtg lmbt ni..leh gmbr dgn pengntin smpai lebam...ngeh3..mule2 mmg plan nk g..tp tetibe mgu sblm 2 ktrg da g broga...so mcm bajet i da terlari jauh (smpai xsmpt nk keja da)...huhu...so mcm decide xmo attend la...tp d sbbkn dak pka rse besalah sbb da jnji dgn noly nk attend...so ktrg pn dtg jgkla....tp...tp...lau korg nk tau SUME PERBELANJAAN (duet minyak n tol) dak pka yg tggung....(aik..ak xpkse...dia yg nk byr...haa)...hikhik...ala..pka 2 ckp je xde duet...pdhal...huh...mcmla ak xtau...kaki jalan 2 minah 2..nipu la 2 lau dia kate xde duet...nmpk sgt pedo'ohnye...(bak kta org pahang)..hukhuk..btw...congrats to noly n eddy...smoga hingga ke akhirnye...amin..


p:s/ ehem....ak bl la plak ae...huhu..kne tnye encik syg sy la..^_^ (gatai merenyam)

PIZA KEJU POPs @ ALAMANDA WIT SAYANG

ngee...smlm bf i banje i mkn piza baru 2..ala..keju pops kt pizza huts...eheheh...best bangat...sgt sonok...nk2 ade org banje kn...mmg terbaekla...hukhuk...smlm mak beliau dtg...konon2 mcm da xjdla ktrg mengedate i da tarik muke da...tp xpela kan...da nme pun mak...mstila kne utamakn mak kn...i pun ngalah la (tp dlm ati agak bengang jgkla)...sbnrnye i ni jenis yg xsuke org da janji dgn i then dia mungkir janji...xkire...by hook or by crook...sape2 yg da pnh jnji ape2 kt i sila tunaikan janji ok...lau x i tarik muke 14 (erk...muke 14 cmne ae??)...hukhuk...(speseli my bf ok)...sila igt ye syg....don't u ever do dat...ngehee...ntahla...da mmg pesen i kot...plg menci org janji mcm2 dgn i tbe2 dia can't make it...rse hangin je stu badan...lenkali lau rse mcm xle nk tunaikan jgn janji pape dgn i ok...hukhuk (seb baek encik syg dtg jgk smlm)..thanks syg...sbb tunaikan ngidam i 2 k...ngehee...(org pregnant pun xmcm i..)..nway, smlm i sgt sonok...puas sbb ape yg i ngidam i da dpt...huhu...skng i xsbr nk blk kg mkn durian lak...

-the end-

tgk muke i puas ati ni dpt mkn pizza..ngee

p/s: tetibe lately selera mkn i membuak2 lak...hee

Monday, March 28, 2011

budi bahasa budaya kita




ehem...salam sume..huhu...rajin lak ak kc slm arini...tbe2 je..slme ni maen terjah je..hukhuk...konon2 sopan la ni..ngee...ape sbnrnye ak nk merepek kt entry kali ni...uhuhu...mstila ttg budi bhsa..skng ni kemaen la kempen sne cni...budi bahasa budaya kita...tp berbudaya ke kita ni sbnrnye? ade korg prasan..?? pnh x korg g mne2 kaunter xkshla kaunter bank ke ape ke..yg namenye nk kne serve customer msti ketat je muke org kt kaunter 2..kta senyum pun dorg bt muke ketat dorg 2..igt lawa ke? igt ensem ke? ptut ke cmtu? xptut2..yela...taula korg penat...tp agak2la..da keje korg mmg kne attend customer...so..3mala..! lg stu yg ak perhati...drebar 2 bus mmg ssh nk syum jgk..ish..bl kta tnye dorg dgn muke kereknye jwb xde...pdhal solan xhabes lg...mmg BUNGUKSS punye org..bodoh mcm lembu..lembu pun tau hormat org..ngee(tipu la ni)...lg stu pesen ak suke ckp 3ma kasih time nk trun bus...lau jenis drebar yg baek dorg akn senyum n ckp sme2..tp lau jenis yg muke ketat ni pndg kta pun x..ptut ke cmtu? ptutnye bl org da ckp 3ma kasih 2 dia hepi sbb org hargai khidmat yg dia da kc...tp...hmm...ni la konon2...sstgh org kita..xpnh nk alert dgn sume ni...xslh kot kta syum sket kt org..bkn kne byr pun...malah kta siap dpt pahala kot syum kt org...lau da prangai cmni korg rse cmne nk ubah persepsi org malaysia ni? ntahla...tepuk dada...tnye slera..peace..no war..



Perbuatan Tidak Berbudi Bahasa (copy from internet)


  • Situasi di mana pemandu tidak bertimbang rasa di jalan raya
  • Orang ramai membuang sampah sesuka hati,
  • Memotong barisan tabiat memandu yang kurang sopan dan merbahaya
  • Tidak memohon maaf apabila melakukan kesilapan,
  • Bercakap kasar dengan pelanggan / kekasaran terhadap para pelanggan
  • Merokok di kawasan larangan merokok
  • kurangnya kesedaran sivik terhadap harta benda awam

DSLR : impian sy part 2



emm..syoknye lau sy dpt sebijik camera cmni...sape nk kc kt sy sila angkat kaki..!! aik...nyorok lak sume org..tkut sy pau la 2..ngee..sy teringin la nk memiliki 1 camera cmni...yg bese2 pn jdla..jnji cmni...ngehee..xtau la nape lately sy suke dgn fotografi..sy ske amek gmbr pemandangan yg cntek2..(ceh..cntek ke??) huhu..tp sy xde camera best cmni..skng lau kta prsan mmg mcm trend da org ade camera ni..kt mne2 kta pegi pn msti ade tegantung kt leher fotograper2 samada yg expert or suam2 kuku..xkshla..jnji ade menatang ni..hukhuk..sy da mtk kt bf sy sbg hantaran...dia kata bleh tp hantaran stu ni jela...ahaha...xle2..sy nk jgk yg laen..ngee...xpe2..cayo2..sy akn pastikan sy akan dpt jgk sebijik kamera cmni nt..insyaAllah  (dgn penuh berharap..) ^_^

p:s encik syg........plz..i want dat..! hihu..

Sunday, March 27, 2011

BMW 3 series idaman saya..!


emm..kacaknye kete ni...idaman ak ni...(biala xdpt pun) berangan kn free...so xslh lau ak berangan utk dptkan kete ni sebijik..i nk kaler putih cmni...kacak kn korg?? ehehe...xtau nape..lau ak jmpe kete ni kt ats jln mesti kecur je air liur ak (pedo'oh la ni...ngee) tgk kete ni..pergh...mmg kacak dow...lau la ade org nk adiahkan kete ni sebijik kt ak....kecik tapak tgn (mmg kecik pun)....satu putrajaya ni ak tadahkan...ahahaha....(tet..tet..tet...air liur ak meleleh....(lg stu penipuan d sini ye...) hukhuk...

durian oh DURIAN..!


bru2 ni otw g wedding norly n eddy tepi2 jln byk org jual durian...persoalannye skng ni tgh musim durian ke?? hukhuk...cmne ak leh xtau ni??..ak ni "HANTU DURIAN" jgk tau...ak leh abeskn 3 bijik sorg2 je...xcaye tnye mak ak...hukhuk...bestnye lau dpt mkn durian ni...lau kt kg ade msti mak ak da call suh blk mkn durian...hukhuk...ngidam ni...sedapnnye durian.....mak...kngah nk durian.....! emmm...(telan air liur)....^_^

Monday, March 21, 2011

CuRanG?? OMG..!!

 Pasangan anda berkemungkinan curang apabila situasi ini pernah atau sering berlaku:

1-Asyik resah melihat jam tangan apabila bersama anda. Selalunya anda dan si dia menghabiskan waktu yang lama bersama.Tetapi sejak kebelakangan ini, si dia asyik resah apabila bersama anda dan sesekali menjeling jam tangan seolah-olah ada hal lain yang lebih penting.Si dia juga sering mengejar masa sehingga anda sanggup ditinggalkan berseorangan kerana kononnya ‘ada masalah sikit’. Jika situasi ini sering berlaku, anda patut berhati-hati kemungkinan si dia berjumpa dengan kekasih lain dan anda hanya dijadikan spare part!

2-Tiba-tiba saja mengadu sakit ketika berdating dengan anda.Sedang asyik berdating dan anda sedang berseronok, tiba-tiba saja si dia mengadu sakit dan ingin pulang awal ke rumah.Ada-ada saja sakitnya..sakit perut, pening, lenguh kaki atau rasa nak demam! Sedangkan sebelum ini anda melihat dia sihat dan tidak menunjukkan tanda- tanda langsung untuk jatuh sakit! Apabila anda menawarkan diri untuk menghantarnya ke klinik atau pulang ke rumah, dia menolak bersungguh- sungguh dan ingin pulang sendirian. Kemungkinan dia tidak sakit tetapi mencari alasan untuk melarikan diri dari anda dan bersama kekasih lain.

3-Kerap menolak pelawaan anda untuk keluar bersama. Jika dulu, si dia ceria apabila anda mengajaknya keluar samada menonton wayang , makan-makan atau sekadar bersiar-siar, tetapi kini dia sering menolak dengan seribu alasan.Jika si dia keluar pun setelah puas dipujuk dan dirayu oleh anda dalam keadaan terpaksa. Situasi ini mungkin disebabkan si dia sudah bosan dengan anda dan ingin meninggalkan anda.

4-Menjadi panas baran dan sering mencari kesilapan anda.Si dia berubah sikap dari seorang penyayang menjadi pemarah. Kesilapan anda yang paling kecil pun seolah-olah besar baginya dan anda sering dimarahi walaupun di depan orang ramai. Walaupun anda cuba sedaya-upaya mengelak melakukan kesilapan, si dia tetap cuba mencari kesilapan anda.Paling teruk sekali, jika si dia sudah tidak segan-silu menengking anda atau memaki hamun anda disebabkan perkara2 yang kecil ataupun kesilapan yang tidak disengajakan. Jika situasi ini berlaku, lebih baik anda meninggalkannya kerana sudah jelas dia sudah tidak lagi menghargai anda sebagai kekasihnya.Mungkin si dia sedang mencari jalan untuk mewujudkan kebencian anda terhadapnya dan berharap anda akan meninggalkannya. Tak guna merayu lagi kerana layanan buruknya hanya menyebabkan anda menderita

5-Tidak membenarkan anda memegang atau membelek telefon bimbitnya.Sudah tabiat pasangan bercinta, suka membelek-belek telefon bimbit pasangannya. Jika si dia jujur dan ikhlas dengan anda, sudah pasti dia membenarkan anda melihat kandungan memori telefon bimbitnya samada SMS, nama pemanggil, simpanan nombor telefon dan sebagainya. Dia tidak akan berasa takut atau bimbang kerana kejujurannya pada anda.Namun, sekiranya dia berkeras tidak mahu anda membelek telefon bimbitnya, anda patut mencurigainya kerana kemungkinan dia menyimpan nombor telefon atau SMS teman wanita lain. Dia tidak mahu anda melihat kandungan telefon bimbitnya kerana takut rahsia kecurangannya terbongkar.

6-Tidak lagi rajin menelefon anda Di awal percintaan, si dia asyik menelefon anda sehingga berkali-kali dalam satu hari. Si dia sentiasa mengambil berat dan menelefon anda walau untuk bertanya sudah makan atau belum. Jika satu hari tidak mendengar suara anda,pasti si dia resah.Tetapi sekarang dia tidak lagi rajin menelefon anda dan ada kalanya tidak menelefon anda langsung.Anda pula yang terpaksa menelefonnya dan kelihatan terdesak! Apabila ditanya ada saja alasannya dan paling popular ialah sibuk. Situasi ini menunjukkan dia tidak lagi berminat dengan anda dan mungkin hanya akan kembali menelefon anda apabila ada kepentingan lain.

7-Berubah sikap dengan ketara Jika dulu dia romantik bersama anda, sekarang dia hambar. Jika dulu dia ceria, sekarang dia membosankan.Jika dulu dia sering menghantar kad dan bunga, sekarang dia tidak lagi berbuat begitu. Jika dulu sering berkongsi cerita dan masalah serta bergurau senda, sekarang dia lebih banyak membisu.Malah dia tidak lagi mempamerkan kasih sayangnya pada anda dan hanya melayan anda seolah-olah teman biasa.Dia tidak lagi mengambil berat mengenai anda dan sering termenung jauh. Perubahan sikapnya yang ketara adalah petanda kemungkinan dia sudah ada teman baru dan tidak lagi berminat dengan anda. Anda patut menyuruhnya berterus-terang supaya diri anda tidak akan dipermain-mainkan!

8-Asyik lewat ketika temujanji .Anda sudah berjanji untuk berjumpanya di suatu tempat tetapi setelah berjam-jam menunggu, barulah nampak bayangannya. Anda merajuk tetapi si dia sudah bersiap sedia dengan pelbagai alasan seperti traffic jam, masalah di tempat kerja atau paling mudah terlupa!Jika sekali dua terlewat mungkin boleh dimaafkan tetapi jika dah selalu terlewat, pasti anda meradang! Anda juga mungkin boleh bertoleransi jika si dia terlewat seminit dua atau setengah jam, tapi jika asyik berjam-jam menunggu atau tak muncul langsung, pasti ada sebab yang lebih logik dari traffic jam! Anda perlu menyiasat kerana kemungkinan si dia telah membuat lebih dari satu temujanji dalam satu hari. Dan temujanji itu tak mustahil dengan wanita lain!

9-Menerima panggilan telefon secara rahsia .Sedang makan-makan bersama kekasih anda, dia menerima panggilan telefon atau SMS. Jika biasanya dia tidak kisah berbual di telefon atau membuka SMS di hadapan anda, kini dia menyorok-nyorok ketika menjawab panggilan.Jika sedang duduk, dia akan bangun dan melarikan diri ke tandas atau ke tempat tersorok dan berbual-bual di telefon dengan nada perlahan atau berbisik. Jika menerima SMS, dia akan membacanya dan memadamkan secepat yang mungkin kerana bimbang dibaca oleh anda. Bunyi telefon membuatnya gelisah ketika bersama anda. Kelakuan sebegini menunjukkan dia sedang menyembunyikan sesuatu dari anda dan tidak hairan jika dia berlaku curang terhadap anda!

10-Mematikan telefon bimbit ketika bersama anda Anda pasti hairan sekiranya si dia asyik mematikan telefon bimbitnya ketika bersama anda sedangkan dahulu dia tidak begitu. Apabila anda bertanya, dia akan menjawab kononnya tidak mahu mengganggu masanya bersama anda. Alasan sebegini mungkin diterima sekiranya anda bersamanya ketika di panggung wayang atau menikmati hari istimewa seperti Valentine, tetapi jika setiap kali keluar dia mematikan telefon bimbit, sudah tentu dia takut ada orang tertentu membuat panggilan ketika bersama anda!Ini mungkin salah satu petanda si dia berlaku curang atau menyimpan banyak pasangan!

11-Telefon bimbitnya asyik engaged,tidak berjawab atau terus mati Ketika anda cuba menghubunginya,handsetnya sering mati..Jika tidak mati,taliannya asyik busy,tidak berjawab atau engaged hingga kadangkala berjam-jam. Anda pasti jemu jika setiap kali cuba menelefonnya, telefon bimbitnya seolah tidak berfungsi. Jika anda dail telefon rumahnya, pasti jawapannya dia sudah keluar atau tidak diangkat langsung.Tak guna ada telefon bimbit jika tidak boleh dihubungi. Oleh itu, anda perlu melakukan sesuatu supaya situasi sebegini tidak berlaku kerana ia adalah salah satu petanda si dia berkelakuan curang.Si dia mungkin sengaja mematikan telefon bimbitnya ketika bersama kekasih lain!

12-Kerap memberi alasan sibuk dan penat Anda mungkin sudah merancang sesuatu bersamanya di hujung minggu tetapi si dia memberikan alasan sibuk dan tidak dapat bersama anda.Si dia juga sanggup membatalkan temujanji atas alasan terlalu penat.Anda sering dibiarkan terkial-kial tanpa aktiviti menarik di hujung minggu.Anda cuba memahami tetapi jika si dia asyik sibuk dan penat, tentu hilang kesabarannya.Sekiranya kerjaya si dia sememangnya menuntut pengorbanan waktu,mungkin anda dapat memahami.Tetapi jika anda tahu bahawa si dia sebenarnya mempunyai banyak waktu sudah pasti anda berhak berasa curiga.Anda perlu menyiasat samada si dia benar-benar sibuk. Mungkin si dia hanya berpura-pura sibuk kerana ada urusan lain yang penting dari anda! Lebih baik anda mengangkat kaki daripada terus dibohongi kerana kecurangannya!

13-Sering tersasul menyebut nama wanita lain Pelik apabila sedang anda berbual-bual dengannya di telefon, dia memanggil anda dengan nama wanita lain. Apabila tersedar, dia cepat2 mengubah topik perbualan. Jika sedang berdating, dia tersasul memanggil anda dengan nama yang lain.Jika anda bertanya, dia akan mendakwa tersilap sebut kerana nama itu adalah nama adiknya, emak saudaranya, pembantunya dan apa saja yang dapat menyelamatkan keadaannya. Apabila anda mendail telefon bimbitnya dari telefon awam, dia teragak-agak seolah-olah tidak pasti siapa yang memanggilnya. Begitu juga sekiranya anda menelefon rumahnya (nombor telefon anda tidak tertera), dia seboleh-bolehnya cuba bertanya anda di mana, buat apa dan apa saja klu seperti cuba memastikan siapa pemanggil kerana takut tersilap sebut.Sekiranya anda berhadapan dengan situasi ini, berhati-hatilah kerana kemungkinan besar si dia mempunyai banyak teman wanita dan seorang playboy! Ini adalah kerana dia sering terkeliru sehingga tidak dapat membezakan suara anda dengan suara teman-teman wanitanya yg lain.

14-Sepi tanpa berita bila berjauhan Si dia mungkin terpaksa berjauhan dengan anda kerana sambung belajar, berkursus, menghadiri seminar atau outstation yang lama di tempat yang lain.Anda mempercayai kesetiaannya tetapi adakalanya berjauhan menyebabkan kekasih berlaku curang. Ini adalah kerana anda tidak dapat melihat gerak-gerinya atau juga si dia bosan tidak berteman. Jika pada awalnya si dia rajin menulis surat, menghantar email atau SMS dan sekurang-kurangnya menelefon anda sekali sehari, kini dia lebih banyak sepi tanpa berita.Si dia menyepikan diri dari anda dan tidak lagi menghubungi anda. Jika anda berjaya menghubunginya,sikapnya hambar dan tidak lagi seperti dahulu.Petanda ini jelas menunjukkan ada sesuatu berlaku ketika anda berjauhan dengannya.Kemungkinan si dia sudah mendapat pengganti anda ketika berada di tempat baru.

15-Ada kesan gincu atau bau minyak wangi pada pakaiannya Anda tentu bengang apabila mendapati ada kesan gincu pada bajunya atau bau pewangi wanita lain pada tubuhnya.Mungkin si dia tidak sedar kesan-kesan ini tetapi relakah anda hanya berdiam diri apabila berhadapan dnegan situasi ini? Si dia mungkin berbohong dengan pelbagai alasan untuk menyelamatkan diri tetapi anda disyorkan supaya menyiasat tingkahlakunya agar tidak diperdayakan.

16-Marah apabila anda bertanya aktivitinya Sebagai seorang kekasih, sudah pasti anda ingin mengetahui aktiviti teman anda sedikit sebanyak. Contohnya sekiranya dia ada mesyuarat, kerja lebih masa atau ingin bermain tenis dengan rakan-rakannya di sebelah petang.Pertanyaan ini bukanlah bererti anda seorang penyibuk dan ingin tahu segala urusannya atau mahu mengongkong pergerakan pasangan,tetapi sekadar mengambil tahu dan mengambil berat.Jika kekasih anda seorang jujur, pertanyaan mudah ini akan dijawab tanpa rahsia.Tetapi sekiranya pertanyaan ini menimbulkan kemarahannya tanpa sebab, anda pula mempunyai sebab untuk meragui keikhlasannya terhadap anda. Mungkin dia membenci soalan ini kerana tidak mahu anda mengetahui aktivitinya bersama kekasih lain.


p/s: watch ur bf..!! ngee......

broga hills vs sg.tekala



gmbr menceritakan sgla2nye...eheh..

catatan 20 mac 2011:


4.00 pg       : grak dr putrajaya
5.30 pg       : stat hiking kt broga
6.15pg        : smpai puncak...(hoyey2! finally..!)
stat lepak2 smbil tgu sunrise...huhu....sgt rmai manusia time ni..
8.00 pg       : stat trun ke bwh
8.45 pg       : smpai ke kaki bukit...(tmpt parking)...trus bertolak ke kajang cri mcD..
10.30 pg     : smpai sg.tekala n stat mandi mande...
12.30 tghari : grak blk ke putrajaya
2.45 ptg      : smpai suda..


best bangat aktiviti ke broga hills n sg.tekala....


p/s: pka n ain...lenkali nk g mne2 jgn lpe ajak i ok..! ^_^

Thursday, March 17, 2011

broga hill or hot air balloon??


broga hill, semenyih


hot air balloon, putrajaya

wiken ni my bf xde...so...i'm free..!! ehehe..(syg jgn mara...grau je)..hikhik...wiken ni xtau nk g mne...smlm my bff (sape lg lau bkn cik pka) ajak ak g broga hill...ehehe...hmm...interesting..teringin gak nk hiking...xpnh kot...nk daki kinabalu xde ongkos lak...hukhuk..tbe2 xramai lak yg leh join...(nyampah tul ak..) ssh btul nk ajak dak2 ni hangout sesame...yela...dorg ramai yg da kawen..da ade laki...ak jela yg xde laki...tp bf adela...ahaha...sape?? huh...rahsiala...lalala...(syg jgn mara)..tp kn...kt putrajaya ade hot air balloon fiesta la plak...da lme ak tringin nk naek belon ni...teringin sgt (kalah org pregnant ngidam ni)...hukhuk...ntahla...byk plak la plan nye..tp xtau mne stu yg akan ktrg laksanakn...hopefully slh stu ni akan jd la....amin...(ceh...xtahan..siap amin..) ngeehee...papepun doakn ae moga slh stu plan ktrg ni jd k....hikhik...

p/s: syg enjoy la fmly day syg k..^_^

Sunday, March 13, 2011

Tuhan sdg menguji umatNya




renung2kn dan selamat beramal....
Tuhan sdg menguji umatNya.....

Tuesday, March 8, 2011

i wish i could have one like them ^_^

waa...! same bessa ngn baby..




da mcm bulu biri2 ak tgk


ni sekor lg..

comel bangat..i like..!


mak ai....perut dia kalah perut ak...wink2



kuss semangat..!
meow2....i like..!

Monday, March 7, 2011

simptom PMS...OH WANITA..!


Simptom berikut juga boleh disandarkan kepada PMS:

## Perut kembong
## Kejang perut
## Payu dara bengkak atau sensitif
## ketegangan atau bimbang (anxiety)
## Masalah tidur (insomnia)
## Sakit sendi atau otot
## Pening kepala
## Lesu
## Jerawat
## Hayunan perasaan (Mood swings)
## Peningkatan masalah kulit sedia ada, dan pernafasan (contoh, alahan, jangkitan) atau masalah mata (gangguan bulbar, conjunctivitis)

Tips Mengurangkan Sindrom Datang Bulan

Bagi mengurangkan gejala-gejala PMS, cuba kurangkan atau mengelakkan sama sekali pengambilan kopi, coklat, soda dan makanan yang mengandungi banyak gula, mengurangkan gejala-gejala PMS.

Bukan saya yang kata tetapi Barbara Silbert D.C. yang kata. Beliau merupakan pakar kesihatan wanita di Newburyport, Massachusetts.

Malahan, sejumlah pakar menyarankan anda melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan yang sememangnya kaya serat, di dalam diet anda.

Makanan yang mengandungi kacang soya dapat membantu tubuh mengatasi perubahan hormon selama kitaran haid.

Kajian yang dijalankan oleh Massachusetts Institute of Technology pula mendapati, jus kentang dapat menghilangkan gejala PMS dalam masa lebih kurang setengah jam sahaja.

Kentang mengandungi sejenis bahan kimia asid amino perlu triptofan yang dapat membantu menstabilkan reaksi kimia, penyebab perubahan mood.

Di samping itu, olahraga teratur juga dikatakan bermanfaat untuk mengendalikan PMS.

Sementara itu, berdasarkan pembacaan saya, seorang doktor di Owings Mills, Maryland, Willow Moore berkata, salah satu penyebab kekejangan serta pendarahan yang banyak semasa haid berpunca daripada ketidakseimbangan estrogen dan progesteron.

Untuk pengetahuan anda, ada dua jenis hormon yang memainkan peranan utama dalam sistem reproduksi wanita.

Biasanya, wanita yang mengalami masalah haid memiliki terlalu banyak estrogen dan kurang progesteron dalam satu hingga dua minggu sebelum masa haid tiba.

Ketidakseimbangan itu jugalah yang mencetuskan gejala-gejala seperti sakit kepala dan perubahan mood wanita yang ketara.

Dalam tempoh ini, saya berharap sangat agar kaum lelaki lebih memahami perubahan yang berlaku kepada pasangan masing-masing.


p/s: encik syg....tlg phm ye..^_^

Saturday, March 5, 2011

mak, plz don't ask me dat Q again..hukhuk


sabtu, 5 mac 2011 dlm kul 7.15 ptg.....perbualan ak n mak..



MAK : kngah, awk bl nk kawen?
AKU: alahai...lmbt lgla mak...
MAK: awak jgn smpai umor mak 60 thun ye..mak xnk..jgn smpai umur awk 27thun ye..
AKU: ntahla mak..."dia" ckp lmbt lg...dia pun tgh kmpul duet mak..
MAK : org2 kg ni sume da tnye anak mak bl lg..
AKU : (sengih2 cm kerang busuk)
MAK: nt awk ckp kt "dia" ckp mak lau lmbt sgt nk pinangkan org laen je..
AKU: hukhuk..mak jgn..."dia" da suh kngah tgu dia...ngee
MAK: abah awk 2 nmpk je mcm xamek tau...dia 2 pun xsbr nk tgk ank dia kawen 2..umah kita ni da lme xde bt kenduri...
AKU: (huhuhu...) ** tepuk dahi seniri..! aiyak..


oh tdk..! mak sy da mule tnye solan itu lg...oh mak...tlg la..jgn tnye lg...kngah xtau bl lg mse 2 akn tibe...lau ade jodoh nt adela 2...lau da smpai seru...cpt or lambt...kngah ttp akn kawen jgk...uhuhu...
ssh btul bl umo da nk msuk 25 tahun ni...da jd mcm tradisi lak...umur 25 je kne kawen...adeh..! ** tepuk dahi 58 kali...dush.! dush!

Wednesday, March 2, 2011

cinta si burung layang-layang

Mungkin ramai dah lihat, sekadar berkongsi buat peringatan untuk semua.

Gambar yang diambil oleh seorang jurufoto yang telah melariskan jualan akhbar di Perancis pada hari ia disiarkan.

Di sinilah pasangan (isteri? suami?) kepada burung layang-layang ini terlantar antara hidup atau mati, kerana dilanggar oleh kereta ketika terbang rendah.

http://i710.photobucket.com/albums/ww104/estimasoleha/Tazkirah/11.jpg


Di sinilah ia menghantarkan makanan kepada pasangannya itu, dan menemaninya dengan penuh setia dan kasih sayang..

http://i710.photobucket.com/albums/ww104/estimasoleha/Tazkirah/12.jpg
Sekali lagi ia terbang dan datang membawakan makanan, namun ia sangat terkejut apabila mendapati pasangannya telah mati.. Ia cuba menggerak-gerakkan pasangannya itu, satu keadaan yang jarang dilihat bagi burung atau binatang sepertinya..

http://i710.photobucket.com/albums/ww104/estimasoleha/Tazkirah/13.jpg

Menyedari pasangannya sudah tidak bergerak, dan tidak akan kembali lagi kepadanya, ia mengeluarkan bunyi seolah-olah sedang menangisi pemergian itu dengan hiba..

http://i710.photobucket.com/albums/ww104/estimasoleha/Tazkirah/14.jpg

Berdiri di sisi pasangannya yang sudah tidak bernyawa, merasa sedih dengan pemergian itu..

http://i710.photobucket.com/albums/ww104/estimasoleha/Tazkirah/15.jpg

Dan akhirnya menerima hakikat bahawa pasangannya itu telah pergi meninggalkannya buat selama-lamanya. ...
Hidup menjadi sepi...

http://i710.photobucket.com/albums/ww104/estimasoleha/Tazkirah/16.jpg

Begitulah kasih sayang yang Allah ciptakan antara sesama makhluk Nya..
Manusia bagaimana?

Pastinya burung yg ditinggalkan pasangan ... hidup menjadi sepi...
kita manusia..... ???

kenapa WANITA itu istimewa??



Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti...dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh...ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah...
tik.....bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...

baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check...baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping......alamak..telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...

ternampak pulak beg g keje...emm..besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalu nya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rase nya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle.....

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...."..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang...pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain pu nya pasal lah ni...
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu...

bukak almari...emmm...pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju....gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."...i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh...pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...ba nya k nya ....sampai bawah meja makan pun ade...adoi....ok dah ...

ok dah boleh baring...adoi sakit nya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die....la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k....gud nite..sweet dreams...

aaahh...sedap nya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh....boring...panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedap nya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan....papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang pelik nya ..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...hukhukhuk

Tuesday, March 1, 2011

: : aku juga WANITA : :


wanita akan menangis:

Apabila ditinggalkan kekasihnya.....Wanita itu menangis krn cintanya telah didusta. dia menangis krn hati kekasihnya telah berubah...dia menangis krn cintanya yg ikhlas telah dipermainkan....




Apabila suaminya dilanda musibah....Wanita itu menangis didalam hatinya. tidak didepan suaminya krn hatinya pilu melihat kemurungan suami dan hatinya luka melihat suaminya perlu bekerja keras demi keluarga....



Apabila ibu dan ayahnya menyambut panggilan Ilahi..... Semua wanita akn mengalirkan air mata mereka. bukan sehari, bukan seminggu, bukan sebulan, malah bertahun lamanya... ibu dan ayh merupakan hubungan istimewa yg Allah ciptakan...



Apabila dirinya di ijab dan kabul...Wanita itu menangis kerana dirinya akn meninggalkan ibu bapanya. Dia menangis kerana dirinya akn diserahkan kepada lelaki yg dicintainya. Dan masa depannya pula belum diketahuinya lagi...

 
air mata itu:
 
Air mata kekuatan, untuk melahirkan bayi dari rahimnya. Airmata kehangatan bagi bayi dalam dakapan lembutnya. Airmata yang peka dan kasih untuk mencintai dan merawat semua anak dan keluarga, dalam kaadaan apapun, dan dalam situasi bagaimanapun. Walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa mengeluh. Padahal tak jarang orang-orang yang dicintai itu menyakiti perasaan dan melukai hatinya.




Air mata ketabahan, atas kesedarhanaan hidup namun tak membuatnya terasing dalam pergaulan. Apalagi sampai mengurangi husnuzhannya terhadap Allah. Airmata ketegaran, saat rumah tangga melewati masa-masa pancaroba, atau hampir karam oleh badai cubaan. Seperti tangisan bahagia Khansa’ atas wafatnya suami dan tiga putera tercinta di medan jihad, syahid demi membela kekasih sejati: Muhammad SAW. Itulah airmata keperkasaan, pantang menyerah saat melalui masa-masa sulit. Kesusahan dan ujian itu membentuk kepribadian yang kuat dan teguh.



Air mata kesucian, sebagaimana tangisan Aisyah ra ketika dituduh berselingkuh oleh kaum munafik. Sehingga menimbulkan percakapan negatif dikalangan umat Islam bahkan Rasul pun hampir terpengaruh. Tapi Allah maha tahu. Airmata kesucian itu dikukuhkan kebenarannya oleh al-Qur’an.



Air mata yang bersumber dari mata air kehalusan perasaan ketika bersentuhan dengan hal-hal yang mengusik hati nurani. Tangisannya bukan karena kelemahan tapi menunjukkan betapa halus dan lembutnya perasaan yang ia miliki. Wanita berfikir dengan hati dan merasa dengan fikirannya....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...